Jag ser att en utredare, som fått 300 000 kronor för besväret, har kommit fram till att det vore en nackdel att bygga en ny järnvägsstation som skulle betjäna Helsingborgs nya sjukhus och den nya stadsdel som ska byggas på samma område. Jag anser att utredaren har gjort ett ytterst dåligt jobb och Region Skåne borde kräva tillbaka pengarna.
Att man valde denna plats för det nya sjukhuset berodde ju bland annat på att det skulle vara möjligt att bygga en ny station för Pågatågen just i anslutning till sjukhuset. Utredaren verkar i sin utredning utgå från att sjukhuset i Helsingborg byggs för boende i Helsingborgs stad. Men så är ju inte fallet. Sjukhuset byggs för hela Nordvästskåne. Boende i Helsingborgs kommun utgör bara hälften av dem som ska använda sig av det nya sjukhuset.
Annons
Annons
Vi som bor i Mörarp, Påarp, Bjuv, Åstorp, Kvidinge, Klippan, Perstorp och så vidare kommer att förbanna utredaren och Skånetrafiken varje gång vi tar tåget till sjukhuset för ett besök eller för att jobba där när vi passerar sjukhuset på höger sida i full fart med tåget och sedan ska ta en buss tillbaka för att komma dit. Har vi riktig otur så får vi tågmöte vid mötesspåret i Ättekulla och får sitta på ett stillastående tåg och titta på sjukhuset. Många kommer att ta bilen i stället!
Utredaren hävdar också att tågresan kommer att ta tre minuter längre tid på grund av stationen och detta kommer att skrämma bort många resenärer. Utredaren verkar tro att stationen bara ska finnas några år. Järnvägssträckan på Skånebanan tillåter i dag bara en hastighet på 130 km/tim. Söderåsbanan, som invigdes nyligen, har 160 km/tim som högsta hastighet. Västkustbanan har väl ännu hög-re hastighet. I Trafikverkets planer ingår att höja hastigheten till 160 km/tim på Skånebanan.
Stationerna i exempelvis Åstorp, Klippan, Perstorp har inte planskilda övergångar till perrongerna. Detta ska Trafikverket bygga bort. Något som kommer att spara tid för varenda tåg som slipper vänta på att bommarna går ner. Det finns även andra planer som skulle korta restiden på Skånebanan. Detta med mer än tre minuter ...
Det stora problemet är väl snarare att vi nu har en regering som är motståndare till järnvägen och drar ner på anslagen till Trafikverket. Men stationen ska finnas där i många år, inte bara några enstaka år.
Annons
Så snälla Skånetrafiken, se framåt. Stationen byggs inte bara för idag, den byggs för framtiden! Den byggs inte bara för Helsingborg, den byggs för hela Nordvästskåne.
Annons
Kanske ska vi påpeka att det tidigare funnits en station Ramlösa Brunn som låg inte så långt från där den nya stationen skulle hamnat och där den nya stationen skulle byggas finns redan i dag ett mötesspår.
Det skulle förutom för resande från Mörarp, Påarp, Bjuv, Åstorp, Klippan, Perstorp och så vidare också vara fullt möjligt att låta Pågatågen från Ängelholm fortsätta från Helsingborgs Central via Ramlösa till en ny station och sedan Mörarp, Påarp, Bjuv och Åstorp och ge resenärer från Maria, Ödåkra, Kattarp och Ängelholm direkttåg till det nya sjukhuset och andra orter inom Helsingborgs kommun.
Så snälla Skånetrafiken och Trafikverket, låt inte motståndet mot kollektivtrafiken inom moderatstyrda Skånetrafiken styra beslut för långt in i framtiden. Tyvärr försöker ju i dag Skånetrafiken genom moderata ordföranden Carina Zachau skrämma bort resenärerna genom indragna bussar och chockhöjda taxor.
Försök att se positivt på framtiden och se möjligheterna i stället för att bara leta upp problemen. De finns för att lösas!
Sven Ohlsson
Åstorp