Annons

Annons

Annons

opinionKlimatet

Aktuella frågor
”Vill Miljöpartiet förbjuda reklam för solpaneler?”

Det kan låta bra att förbjuda reklam för produkter som tillverkas eller drivs av fossila bränslen, men i verkligheten är det ingenting annat än grön populism, skriver Arba Kokalari (M), Europaparlamentariker.

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Teknikutvecklingen har gjort det lönsamt och enkelt för vanliga hushåll att köpa solpaneler som de kan placera på sina tak, skriver Arba Kokalari (M).

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Annons

Nästa vecka röstar Europaparlamentet om att uppdatera EU:s marknadsföringslagstiftning som förbjuder ogrundade miljöpåståenden, något som också kallas greenwashing.

Den grupp i Europaparlamentet där Miljöpartiet ingår, De gröna, har försökt driva igenom ett reklamförbud för produkter tillverkade av fossila bränslen. Det skulle till exempel betyda att ingen inom EU skulle få göra reklam för solpaneler eftersom det krävs fossila bränslen för att tillverka solpaneler. Är det även Miljöpartiets linje att förbjuda reklam för solpaneler?

Det råder ingen tvekan om att all användning av fossila bränslen måste upphöra och att vi behöver ställa om till hållbara alternativ. För att klara den gröna omställning som krävs måste smutsiga fossila bränslen bytas ut mot utsläppsfria energikällor.

Annons

Annons

Vind-, vatten-, sol- och kärnkraft är nödvändiga delar i klimatomställningen. Teknikutvecklingen har gjort det lönsamt och enkelt för vanliga hushåll att köpa solpaneler som de kan placera på sina tak.

Det kan låta bra att förbjuda reklam för produkter som tillverkas eller drivs av fossila bränslen, men i verkligheten är det ingenting annat än grön populism. Ett reklamförbud riskerar att hämma utvecklingen av förnybar energi och försvåra den gröna omställningen.

Försöket att få igenom ett reklamförbud för produkter tillverkade av fossila bränslen är inte första gången Miljöpartiets partigrupp använder sig av symbolpolitik. Under förhandlingarna om att uppdatera EU:s marknadsföringslagstiftning lyckades jag stoppa deras förslag om alltifrån förbud mot att företag ska kunna informera sina kunder om företagens klimatkompensation till ett totalstopp av miljömärkningar i hela EU.

De gröna ansåg att företagens information om klimatkompensation och miljömärkningar bara var olika sätt för företagen att greenwasha sig. Trots att vi vet att miljömärkningar som till exempel KRAV och Svanen, är avgörande för konsumenter när de letar efter ekologisk barnmat eller miljövänligt tvättmedel i affären. Därför är det bättre att vi skärper kraven på miljömärkningar, istället för att stoppa dem.

Det är bra att ogrundade miljöpåståenden förbjuds och att vi får en mer rättvis konkurrens i EU för företag som gör klimatnytta. Företag som gör klimatpåståenden ska behöva styrka dem med fakta. För som konsument ska man kunna lita på att de produkter som utger sig för att vara gröna också är det. Däremot kommer vi aldrig klara den gröna omställningen om företag inte längre får berätta om sitt hållbarhetsarbete genom miljömärkningar, eller genom förbud att göra reklam för solpaneler.

Annons

Annons

När EU nästa vecka röstar i Europaparlamentet om uppdateringen av EU:s marknadsföringslagstiftning tyder allt på att Miljöpartiets partigrupp De gröna åter kommer att försöka driva igenom sina förslag, trots att det inte fanns någon majoritet för dem i utskottet. Miljöpartiet blir därför svaret skyldigt när svenska konsumenter undrar om det också är deras uppfattning att miljömärkningar ska stoppas och reklam för solpaneler förbjudas.

SKRIBENTEN

Arba Kokalari (M), Europaparlamentariker

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan