Mattias Oscarsson är filmredaktör och medarbetare på kulturredaktionen.
Where’s Johnny? Den mest haussade presskonferensen i år i Cannes startade utan Johnny Depp. Först efter fyrtio minuter gled han in med solglasögon och blingbling utan att be om ursäkt (det var trafikstockning, påstod festivalen senare) och sög allt syre ur rummet; presskonferensens kom mer att handla om hans skandalomsusade liv än om Maïwenns kostymfilm ”Jeanne du Barry” som invigde festivalen på tisdagskvällen. I filmen spelar Depp franske kungen Ludvig XV som förälskar sig i mätressen Jeanne, spelad av Maïwenn själv.
Det är Depps första stora roll på många år. I Hollywood är han persona non grata efter misshandelsanklagelserna från före detta hustrun Amber Heard (hennes namn nämndes dock aldrig på presskonferensen). Allt startade 2016, och paret gjorde då upp utanför rätten, men fallet fick ny aktualitet i samband med Metoo-hösten 2017, och har sedan blivit en snöboll i rullning med hätska anklagelser från båda läger. I fjol ledde det till en förtalsrättegång som blev en medial cirkus. Även om rättegången blev en seger för Depp hade han då sedan länge förlorat paradrollen som Jack Sparrow i ”Pirates of the Caribbean” och också fått sparken från ”Harry Potter”-spinoffen ”Fantastiska vidunder och var man hittar dem”.
Annons
Annons
– Men jag känner mig inte bojkottad av Hollywood, eftersom jag inte tänker på Hollywood, säger Depp.
– Det är märkliga, lustiga tider där alla vill vara sig själva, men inte får det. De måste falla in i ledet. Om du vill leva så, önskar jag dig allt gott. Men jag tänker vara någon annanstans.
Någon annanstans kan vara Europa, och länder som Frankrike, Spanien och Italien, som gärna tar emot amerikanska storheter med skamfilat rykte, exempelvis Woody Allen och Dustin Hoffman.
”Jeanne du Barry” är en stor satsning, den dyraste franska filmen i år. Men även om Croisetten fylldes av skrikande Depp-fans vid premiären har festivalen fått hård kritik för att man rullar ut röda mattan för stjärnan.
Förra veckan publicerade franska stjärnan Adèle Haenel (”Porträtt av en kvinna i brand”) ett öppet brev där hon anklagade den franska filmindustrin och Cannesfestivalen för att ”försvara våldtäktsmän”. Haenel – som har gått i pension från filmindustrin blott 34 år gammal eftersom hon anser den vara sexistisk och patriarkal – pekar inte på något sätt ut Depp, utan namn om Roman Polanski och Gérard Depardieu. Men den amerikanska stjärnan har bakats in i samtalet, som när festivalgeneralen Thierry Fremaux på en presskonferens i måndags gav Haenel mothugg, och också försvarade att man bjudit in Depp med att han främst bryr sig om denne som skådespelare. Att stjärnan är en het potatis märktes även under juryns presskonferens, där Hollywoodstjärnan och jurymedlemmen Brie Larson duckade för frågan om hon skulle se ”Jeanne du Barry”.
Annons
Annons
Vad tycker då Maïwenn? Kanske drog hon en lättnadens suck över att slippa få en massa frågor om sig själv. I februari spottade hon på journalisten Edwy Patel i en restaurang i Paris, vilket hon också har erkänt. Händelsen har polisanmälts. Vad som ligger bakom vill hon inte avslöja – än. Men Patel har i sin tidning Mediapart publicerat en rad artiklar där Maïwenns ex-make, filmregissören Luc Besson, har anklagats för våldtäkter. Maïwenn har dessutom varit en öppen motståndare till Metoo, och sa i en intervju i Paris Match 2020 att aktivisterna inte gillar män och orsakar stora skada, och tillade: ”när jag hör kvinnor beklaga sig över att män bara är intresserade av deras rumpor så säger jag till dem: njut, det varar inte för evigt”.
Maïwenn räknas efter filmer som ”Polis” (2011) och ”Arvet” (2020) som en av de främsta franska regissörerna. Verklighetsbaserade ”Jeanne du Berry” skildrar hur en flicka av folket går sängvägen via olika män tills hon landar i Ludvig XV:s kammare och som hans första älskarinna får en inflytelserik position. Historien har filmatiserats ett tiotal gånger, ända bak till stumfilmstiden. ”Jeanne du Barry” har fått god kritik i Frankrike, men ett mer njuggt mottagande av den internationella presskåren, även om alla tycker att Depp är bra i sin första fransktalande roll. Maïwenn påpekar på presskonferensen att Depp är något av en frankofil och kan mycket om fransk kultur och historia.
Annons
Annons
– Hans uttal är perfekt, även de franska r:en som amerikaner ofta har problem med. Men ibland letade han efter orden ... , säger Maïwenn.
– ... det gör jag även på engelska, fyller Depp i. Jag trodde först att det var ett misstag att jag tillfrågades, men jag tvekade aldrig. Det var modigt av Maïwenn att låta en hillbilly från Kentucky spela fransk kung.
”Jeanne du Barry” är än så länge inte klar för svensk distribution.
Inbäddat innehåll
Häng med i vår kulturbevakning – gå in under ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!