Onsdagen den 14 juni var vi ett antal resenärer som bokat nattåg med snälltåget från Lund till Stockholm. Istället för att få en behaglig resa i en liggvagn med ankomst torsdag morgon fick vi en upplevelse av mer otrevlig karaktär.
Klockan 16:30 på onsdagen meddelade bolaget oss att tåget var inställt på grund av banarbeten men att en ersättningsbuss skulle ta oss från Lund till Stockholm under natten om man så önskade.
Annons
I meddelandet vi fått stod tydligt en anvisad plats dit bussen skulle komma – Västra stationstorget i Lund.
Vid tidpunkten för bussens avgång var vi ett 10-tal personer där och väntade, förgäves visade det sig. Då det inte fanns någon kundtjänst att nå efter klockan 21.00 började vi fundera över andra lösningar. Efter 15 minuters väntan gick en av oss över på andra sidan stationen och för att se efter om någon buss fanns där, samt uppmärksammade personal på ett södergående snälltåg att något verkade vara fel – det kom ju ingen buss. Inget av detta gav något resultat.
Annons
Efter ytterligare väntan, runt midnatt, hade de flesta av oss gett upp hoppet om en buss. De med nära hem fick ta sig hem medan tågen fortfarande gick, andra fick söka annat boende. För en av de undertecknade betydde det en sömnlös natt på Malmö centralstation då det inte fanns möjlighet att hitta hotell till rimligt pris vid denna tid på dygnet.
Samtliga resenärer behövde också köpa en ny resa till Stockholm. Där stod alternativen mellan en ny tågresa dagen efter med kraftig försenad ankomst och förlorad arbetstid som konsekvens, eller en rejält mycket dyrare flygresa för dem som verkligen behövde komma fram i tid.
I kontakt med Snälltåget efteråt erkände de att bussen kommit till fel ställe, men de lät meddela att den enda ersättning vi får är återbetalning av resan, vilket var för några en fjärdedel av vad man fick betala för en ny resa och en klen tröst som ersättning för obefintlig nattsömn och förlorad arbetstid.
Annons
Vi har förståelse för att banarbeten ställer till det för tågbolagen och hade gladeligen satt oss på en ersättningsbuss, men dessa grova brister i kundbemötande och ovilja att ersätta kunder för ett fel man erkänner, anser vi är oerhört oprofessionellt skött.
Maria Peterson
Landskrona
Malin Wohlert
Stockholm