Vi är en grupp pensionärer som har bildat en bouleförening i avsikt att få lite motion och gemenskap. Vi förstod ganska fort att vi behövde ett bankkonto för att sköta det kamerala. Kontanthanteringen är ju i stort sett avskaffad och även en liten förening har ett visst penningflöde att hantera. Därför ansökte vi om ett bankkonto hos Swedbank i februari och vi reagerar nu på att vi ännu inte har fått något sådant.
Vår hårt prövade kassör har gång på gång skickat in PDF-filer med samtliga uppgifter till AI-roboten: ”Kajsa”, som varje gång svarar att den vill få in de uppgifter som vi redan har skickat in. Vilket vi då lydigt har gjort och så startar hela processen om på nytt. Vi har påtalat detta för personalen på de lokala Swedbankskontoren i Ängelholm och i Båstad men de vägrar att hjälpa oss med hanteringen utan hänvisar till deras kollega ”Kajsa” som saknar efternamn och som inte kan nås på telefon.
Annons
Annons
Vi finner det totalt orimligt att en enkel sak som att anskaffa ett bankkonto skall ta över ett halvår. Vi trodde i vår naiva enfald att datoriseringar och AI-robotar fanns till för att förenkla livet, inte för att krångla till det. Bankerna i Sverige generar ofantliga och oproportionella vinster samtidigt som de nonchalerar oss vanliga kunder som utgör basen för deras rikedom. Swedbanks lokalkontor i Båstad har öppet tretton timmar i veckan vilket genererar långa köer och irritation de få gånger som dörren inte är låst. Vi har sedan länge slutat att gå dit för vi vet ju att personalen ändå inte hjälper oss med vårt ärende. Så vi är helt utlämnade till att ensamma köra huvudet i väggen i en hopplös kamp med ”Kajsa”.
Med största sannolikhet så kommer vi att tvingas till att ge upp. Om det inte har gått att få ett bankkonto på ett halvår, vad säger då att de skall gå att få ett på ett år? Som enkel människa tänker jag ”hur svårt kan det vara”, det fanns ju en tid då man kunde få ett bankkonto över dagen.
En gång för länge sedan så trodde jag att rationaliseringar och automatiseringar skulle tjäna mänskligheten men det har visat sig att det är precis tvärt om. Girighet och vinstjakt har skapat ett system som gör oss människor till maskinernas slavar och undersåtar när det egentligen borde varit tvärt om. När jag går och handlar så transformerar självscanningen mig till min egen kassörska och när jag vill skaffa ett bankkonto så blir jag min egen banktjänsteman, snart får jag väl även köra bussen själv? Men jag förväntas ända att lösa en biljett.
Annons
Annons
Jag är på intet sätt fientlig till datorisering och robotar. Det är jättebra att tunga och farliga arbeten utförs av maskiner, vilket då också borde skapa utrymme för att använda mänsklig arbetskraft till att ge personlig service. Men kapitalägarna har föga förvånande valt att vinstmaximera i stället för att satsa på service.
Vi vanliga människor blir då allt mera utlämnade till att i görligaste mån serva oss själva och när vi sedan har gjort det så skall vi dessutom betala för att vi gjort det. Om vi mot förmodan får ett bankkonto någon gång i en avlägsen framtid så kommer det att kosta den lilla fattiga föreningen 5 000 kronor(!) och då kommer vi ändå att ha gjort allt arbetet själva.
Den utvecklingen som borde varit positiv skapar arbetslöshet och ökad ojämlikhet. Landet håller på att gå sönder i snabbt växande klyftor mellan fattiga och rika, utbildade och outbildade, arbetstagare och arbetslösa.
I ett bättre Sverige så hade bankerna servat sina kunder och maskinernas arbetsinsatser hade kommit folket till gagn i stället för att göra de redan rika ännu rikare.
Hans Johansson
Förslöv