Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsCampus Helsingborg

Hon ville fördjupa sig i mode och trender – på riktigt

Vad ska man välja när man vill arbeta med mode – men kanske inte som designer eller stylist? Elsa Bjelkenäs hittade programmet i modevetenskap på Lunds universitet, Campus Helsingborg. Här får hon en bred profil och kan jobba med det mesta inom mode.

För Elsa Bjelkenäs blev utbildningen i modevetenskap ännu bättre än hon trodde – för att den tar upp så många olika perspektiv på mode.
Läs mer om utbildningarna på Lunds universitet, Campus Helsingborg
– Många tror att vi syr, men det stämmer ju inte alls, säger Elsa Bjelkenäs.
Istället får studenterna under tre år grotta sig djupt ner i modevetenskap på många plan. De lär sig att tolka vår tids mode och trender. Då måste man känna till allt från designhistoria till textila material och tekniker – och vår vanliga historia.
– Det är ingen slump att vi klär oss som vi gör. En massa bakomliggande faktorer styr modet och vårt klädval, ofta bygger det på historiska händelser och hur samhället har förändrats, säger Elsa Bjelkenäs.
Hon går andra året på kandidatprogrammet i modevetenskap på Lunds universitet, Campus Helsingborg. Ända sedan uppväxten i Uddevalla har hon varit intresserad av kläder och mode.
– Jag höll alltid på att byta kläder och stilar, ena dagen var jag en preppy tjej, nästa hade jag skejtarkläder.
"Det är ingen slump att vi klär oss som vi gör", konstaterar Elsa Bjelkenäs.
Intresset föddes på riktigt när hon läste estetiskt program på gymnasiet med inriktning teater och kulturhistoria, där även kläderna kom upp. Sen tog studier i Göteborg och en kurs i mode och klädhistoria vid.
– Jag visste att jag ville hålla på med mode. Men jag ville varken bli designer, stylist eller jobba i butik.
Vad finns då kvar kan man undra.
– Massor! Här får du en bred profil och kan egentligen jobba med vad som helst inom mode. Vi läser även ämnen som marknadsföring, entreprenörskap, miljö och hållbarhet och man kan till exempel arbeta inom modeindustrin, på museum eller reklambyrå.
– Det är fortfarande väldigt öppet vad jag ska göra sen, men jag är jätteintresserad av frågor kring konsumtion och identitet och kan tänka mig att forska om det.
Hon tycker att det är bra att fundera i förväg på vad man vill ha ut av utbildningen.
– Man bör ha ett genuint intresse för mode. Det räcker inte att tycka om designkläder. Och så ska man gilla att arbeta i grupp. I nästan varje kurs ingår grupparbete. Sen har vi mycket litteratur på engelska.
Elsa Bjelkenäs uppskattar också lärarnas stora engagemang.
– De är drivande och kommer med mycket input kring forskning och nytänk.
Även bland studenterna finns ett stort engagemang.
– Vi har öppnat ett instagramkonto som jag och tre klasskompisar ansvarar för, så att fler ska få inblick i vad vi gör. Snart kommer också premiärnumret av en tidning på nätet för att sprida vår kunskap, säger hon.
Läs mer om utbildningarna på Lunds universitet, Campus Helsingborg

Fanny och Anders läser också Modevetenskap. Möt dem här:

Fakta

Om Campus Helsingborg

På Lunds universitet, Campus Helsingborg studerar mer än 4 000 studenter strategisk kommunikation, service management, modevetenskap och kurser i juridik eller utbildar sig till socionomer och ingenjörer. Här finns omkring 150 medarbetare och 10 procent av Lunds universitets studenter. Campus Helsingborg präglas av gränsöverskridande utbildning och forskning i nära samverkan med företag och organisationer.

Läs mer om utbildningarna på Lunds universitet, Campus Helsingborg

Det här är en annons från Campus Helsingborg och inte en artikel från HD:s redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen