Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsForSea

”Vi tog mer ström än hela Helsingör på en enda laddning – så mycket kraft handlar det om”

Fiskarna i havet och fåglarna i luften har anledning att vara glada nu när de två största färjorna seglar över Öresund med batteridrift. För det innebär att färjetrafiken minskar sina koldioxidutsläpp med 65 procent. Världens första högintensiva batterifärjelinje har nu allas ögon på sig och kapten Jørgen Damgaard Hansen delar, både glad och stolt, med sig av historien om Tycho Brahe och och Auroras gröna resa.

Med batteridriften går färjorna helt tyst, kapten Jørgen Damgaard Hansen och teknisk chef Henrik Fäldt Hansen är stolta och glada för att man vågade ta steget.Bild: Anders Ebefeldt
– Jag älskar att berätta om mina batterier. Vi har haft tusentals gäster från hela världen här för att titta. Det är andra rederier som också vill gå över till batteridrift, politiker, organisationer och grupper med privatpersoner, säger kapten Jørgen Damgaard Hansen som är en av de drivande krafterna bakom projektet.
För en vecka sedan gick invigningsturen mellan Helsingborg och Helsingör och i samband med firandet tog nästan 22 000 resenärer en gratis tura över Sundet. Samtidigt passade HH-Ferries group och Scandlines Helsingborg-Helsingör på att byta namn till passande ForSea – för havet.
– Vi har ett jätteansvar och havet är vårt element. Under tiden som det här pågått har miljötänket accelererat, så timingen var mycket god.
"Det här har länge varit ett naturligt steg för oss att ta, men batteridriften har inte varit tekniskt möjlig förrän idag", säger kapten Jørgen Damgaard Hansen.Bild: Anders Ebefeldt
Jørgen Damgaard Hansen har arbetat på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör i 38 år och varit med på många resor. Miljöresan med batteridriften påbörjades 2014, men tog inte riktig fart förrän ett par år senare.
–Vi har alltid legat långt framme med miljön och installerade ju tidigt katalysatorer. Det här var mest brainstorming till att börja med och batteridriften har inte varit tekniskt möjlig tidigare. Men så fick vi nya ägare, ny styrelse och ny ledning. De är mycket visionära och det ska de ha en ros för, tycker han.
Fyra containrar på taket, med batterier och teknisk utrustning, har förändrat färjornas silhuett. I dem finns navet i rederiets stora klimatsatsning.Bild: Anders Ebefeldt
Värmer upp hela båten
Resultatet blev en investering på 300 miljoner svenska kronor, varav 120 miljoner är stöd från EU-organisationen INEA (Innovation an Networks Executive Agency).
Tillsammans med ABB har rederiet byggt en unik framtidslösning som inte finns någon annanstans i världen. Hjärtat i alltihop är de synliga containrarna som har installerats mellan skorstenarna på färjornas tak. Inne i dem finns totalt 640 stycken minutiöst övervakade 6,5 kWh batterier – samma kraft som i 70 stycken elbilar. Batterierna ska räcka i fem år, tror man.
– Men det vet vi inte säkert ännu. Däremot kommer det att finnas mindre och mer kraftfulla batterier den dagen de ska bytas, för utvecklingen går så snabbt, säger Jørgen Damgaard Hansen.
Det krävs en del för att driva 8 414 ton färja över Öresund. 640 batterier à 6,5 kWh finns inne i färjornas däckhus med transformatorer, omvandlare och kylanläggningar till batterierna. Härifrån leds kablar till vardera änden av båten, så att batterierna kan laddas blixtsnabbt med samma kraft som 70 elbilar.Bild: Anders Ebefeldt
Hela systemet sköter sig själv men detaljerad information om batterierna går enkelt att avläsa, som temperatur och hur mycket det är laddat.Bild: Anders Ebefeldt
Här på taket omvandlas också batteriernas kylvatten till uppvärmning av alla utrymmen på färjorna. All el på fartygen kommer nämligen från batterierna.
– Det var lite nervöst första vintern att se om det blev tillräckligt varmt, men det blev det.
Mindre sjögång nu
Batterianläggningen i sig väger 270 ton – och det påverkar passagerarna på så sätt att färjorna har fått en bättre stabilitet, med mindre vibrationer. I princip helt tysta färjor är en annan effekt av batteridriften, och att det inte längre ryker ur skorstenarna.
För att kunna förse färjorna med all den kraft som behövs fick rederiet gräva ner en ny sju kilometer lång ladddningskabel med 10 000 V styrka hela vägen från Olympia till färjorna i Helsingborg och samma sak i Helsingör.
–En enda laddning krävde mer ström än hela Helsingör, så mycket kraft handlar det om, förklarar Jørgen Damgaard Hansen.
Kabeln leder fram till de två höga laddningstornen som finns i båda hamnarna vid båtens angöringsplats. Tornen innehåller var sin industrirobot som sköter allt på egen hand utan mänsklig inblandning. När en båt lägger till lyfter roboten upp en laddningskabel och kopplar ihop den med färjan. Med tanke på att färjan bara är i hamn i 9 till 12 minuter måste det gå snabbt och precist. I Helsingör tar laddningen fem minuter och i Helsingborg 9 minuter.
I varje hamn finns två stycken tio meter höga torn, med en industrirobot som sköter laddningen när färjan är i hamn.Bild: Anders Ebefeldt
En utmaning att vara först
Själva laddningen var det kritiska momentet som inte fungerade fullt ut och som gjorde att den planerade invigningen i juni 2017 fick skjutas fram. Under tiden som teknikerna från ABB klurade på problemet fick Tycho Brahe, som var först ut, gå som hybrid och laddas delvis med el och delvis med diesel.
– Det här är high tech och det har aldrig gjorts förut. Då är det learning by doing som gäller och det har fått ta den tid det tar, menar Jørgen Damgaard Hansen.
– Men det var förstås irriterande att laddningen inte fungerade till 100 procent, för vi hade alla sett fram emot detta så mycket.
Havet är aldrig helt stilla, så färjorna rör sig lite hela tiden – i alla riktningar. Jørgen Damgaard Hansen förklarar målande hur viktigt det är med precision och snabbhet när laddningskabeln ska kopplas ihop med färjan. Annars hinner den helt enkelt inte bli fulladdad.
ABB:s tekniker har jobbat hårt för att båtens och hamnens elkontakter ska passa i varandra – vid varje stopp och i alla väder. Nu är det löst och båda färjorna kan gå helt på batteri.Bild: Anders Ebefeldt
Vad var det som inte fungerade?
– En robot är blind, och skannrarna som skulle göra att den träffade rätt var för långsamma med att berätta vilken position laddanslutningen hade, så båten hann röra på sig. Därför bytte vi till laser, men fick problem vid skarpt solljus då lasern skulle träffa en reflektor. Den vita färgen på fartyget fick lasern att bara söka runt, det löste vi sen bland annat genom att måla ett svart fält runt laddanslutningen på båten.
När turen kom till Aurora, som var klar för en månad sedan, hade man löst problemet och allt gick så mycket snabbare och enklare.
Hittills är det två av de fyra färjorna som har fått batteridrift. Om Hamlet och Mercandia, som bara seglar dagtid, kommer att konverteras kan Jørgen Damgaard Hansen inte säga idag.
– Men vi seglar på lågsvavlig diesel och kör med ecodriving, som ger både mindre energiförbrukning och lägre elkostnader, så det är winwin. Vårt miljötänk går igenom allt!
Grön färja och friskare luft – det ska såväl fåglar och fiskar som invånarna i Helsingborg och Helsingör få glädje av.Bild: Anders Ebefeldt
Inte vilken el som helst
Batterifärjorna drivs självklart med grön el.
– Vi har kontrakt med leverantörer av grön el och betalar lite mer för det. I Sverige kommer elen från både vatten, vind, sol och biobränsle som är certifierad som "Bra miljöval". Det vore ju ingen vits om den el vi använder kom från kolkraft, säger Jørgen Damgaard Hansen.
Batteridriften innebär att båtarna har kunnat reducera sina utsläpp av koldioxid med 65 procent, vilket motsvarar 23 000 ton per år.
– Det är mycket, mycket bra, säger kaptenen som nu äntligen kan glädjas åt att konverteringen lyckades fullt ut.
Läs mer om ForSea här.
På Tycho Brahes brygga är glädjen stor över att vara världens första högintensiva batterifärjelinje.Bild: Anders Ebefeldt
Fakta

ForSea

50 000 avgångar per år

7,1 miljoner passagerare

1,4 miljoner bilar

450 000 lastbilar

Går var 15 minut och överfarten tar 20 minuter.

Det här är en annons från ForSea och inte en artikel från HD:s redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen