Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsLunds universitet, Service management

”Jag ville göra mer än att bara läsa teori – här fanns kopplingen till näringslivet”

Ett aktivt studentliv med målet att knyta många användbara kontakter. Det blev Alexandra Wennheden Alms väg till framgång, både under studierna i service management på Lunds universitet och efter examen. Under tiden hann hon upptäcka att hon gillar processer – vilket ledde till nuvarande arbetet som produktionsledare på Axis Communications.

Alexandra Wennheden Alm sökte sig till jobb och karriär inom techbranschen efter sin examen. Det visar på service management-utbildningens bredd och möjligheter tycker hon.
Det har hunnit hända mycket i Alexandra Wennheden Alms liv sedan hon 2013 tog examen i service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg.
Redan sista terminen fick hon ett jobberbjudande som inte gick att tacka nej till, och därefter har det ena steget i karriären avlöst det andra.
– Jag hade nog inte varit där jag är idag om jag inte gjort de här olika sakerna på vägen, säger Alexandra Wennheden Alm.

Bred utbildning

För 1,5 år sedan började hon på Axis Communications i Lund. Det är ett stort bolag som arbetar med kamerateknik, bland annat i Stockholms tunnelbanesystem. Alexandra är produktionsledare för webb och ux-teamet, med cirka 15 personer. En tydlig ledarroll, men utan personalansvar.
– Jag har ansvaret för våra interna processer och arbetssätt och är den som ska kunna svara på ”Vem gör vad?” och ”När?”
Men att det var här hon skulle arbeta hade hon kanske inte kunnat förutspå när hon sökte till utbildningen på Lunds universitet, Campus Helsingborg.
– Jag visste inte vad jag ville arbeta med. Service management kändes som en bred och bra utbildning där man skulle få många olika saker med sig. Det jag tyckte om var att den täckte upp de saker jag var mest intresserad av, ledarskap, organisation, marknadsföring och ekonomi.
– Sen ville jag göra mer än att bara läsa teori, och här var det kopplat till det praktiska. Utbildningen har en bra relation med det lokala näringslivet, med gästföreläsare utifrån och projekt kopplade till företag och deras problem.
Alexandra hade hunnit med att jobba ett par år mellan gymnasiet och högskolestudierna och hon tog sig även tid att jobba i butik på helgerna, parallellt med studierna. Det ser hon som en stor fördel.
– Det gjorde att jag kunde hänga upp studierna på något verkligt.
”Jag har egentligen aldrig sökt något jobb via annons utan fått jobben genom kontakter och blivit ihågkommen när det varit aktuellt”, säger Alexandra Wennheden Alm som för tillfället är föräldraledig från jobbet på Axis Communications.

Bra kontakter

Hon engagerade sig också tidigt i studentlivet på Campus Helsingborg och var aktiv i studentföreningar.
– Jag ville skaffa erfarenheter och kontakter. Helsingborg är ju en hyfsat liten stad, om du är aktiv och visar framfötterna så känner folk igen ditt namn till slut. Sannolikheten att man ska bli uppringd är större.
Det här ledde till att Alexandra Wennheden Alm fick frågan om hon ville bli kanslichef för Helsingborgsfestivalen, redan på våren då hon skrev sitt examensarbete. Efter utbildningen löpte det på med andra jobb inom Helsingborgs stad och därefter jobb som biträdande produktchef på ett privat företag. Från det gick hon till flera olika roller hos en växande digital marknadsföringsbyrå, där hon på allvar upptäckte jobbet som produktionsledare.
– Det var min chef på byrån som gick vidare till Axis Communication och sedan erbjöd mig min nuvarande tjänst. Jag har egentligen aldrig sökt något jobb via annons utan fått jobben genom kontakter och blivit ihågkommen när det varit aktuellt.
Vad har du mest användning av från utbildningen?
– Det är framför allt studietekniken, hur man sorterar information, källkritik och dokumentation. Den processen är de duktiga på att lära ut. Men också ledarskap, ett indirekt ledarskap som jag har stor användning av.
Alexandra gick mer eller mindre direkt in i rollen som ledare när hon började jobba.
– Det var jätteläskigt, och superkul förstås. Men jag kände att jag hade fått en bra grund att stå på. Samtidigt är det viktigt att vara nyfiken och ödmjuk i början.
Framtiden och möjligheterna är fortfarande öppna för Alexandra, även internt på Axis Communications.
– Jag vill gärna bredda mig och lära känna företaget på fler sätt, och har börjat intressera mig för fler projekt här. Jag tänker att man hoppar på saker som verkar kul och växer in i det. Steget behöver inte alltid vara uppåt, det kan lika gärna vara på bredden.
Att hon valde Helsingborg som studieort har hon inte ångrat, fast hon från början hade tänkt flytta längre bort från uppväxtorten Skanör.
– Det är en kul stad att bo och plugga i och det är lätt att få relationer. Sen träffade jag min blivande man där också, så det blev ju bra, och just nu är jag föräldraledig med vår lilla dotter!
Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg
Fakta

Service management på Lunds universitet

Utbildningarna inom Service management ges på Lunds universitet, Campus Helsingborg och ger både bredd och fokus. Du får bred kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring, men också fördjupad kunskap genom vald inriktning.

Utbildningen har fyra inriktningar att välja på:

• Service management, Health

• Service management, Retail

• Service management, Tourism and Hotel

• Logistics Service management

Sök senast 15 april för att börja studera i höst!

Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg

Det här är en annons från Lunds universitet, Service management och inte en artikel från HD:s redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen