Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsLunds universitet, Service management

Detaljhandelns utveckling fortsätter – även när världen förändras

Detaljhandeln förändras med tiden och med världens händelser som katalysator. Mycket av handeln flyttar online och konsumenterna är medvetna.
Det berättar Christian Fuentes, lärare på Service management-utbildningen och forskare inom detaljhandel och konsumtion med fokus på hållbarhet och digitalisering.

”Är man intresserad av detaljhandel och digitaliseringsfrågor är det definitivt rätt läge att börja studera det nu”, säger läraren och forskaren Christian Fuentes.
Service management-utbildningen med inriktningen Retail är inriktat på branscher som fokuserar på kunder och tjänster. Studenterna får en kombination av ekonomiska ämnen som redovisning, organisationsteori och marknadsföring och en bred samhällsvetenskaplig kunskap som handlar om beteende:
– Varför handlar man som man gör, och vad ger olika fenomen för samhälleliga konsekvenser? Jämfört med en typisk ekonomistudent är man bättre på organisationers komplexitet och man kan lätt skifta roller, växa och utvecklas i karriären, säger Christian Fuentes.
Christian berättar att retailbranschen är mitt i en transformation på flera olika områden. Digitalisering är ett område som är i stor förändring, och det sker mycket diskussion om hur man ska hantera det nya sättet att konsumera.
– Vad händer med butikerna och stadskärnan när butiker flyttar online, hur ska detaljhandlarna ta sig an förändringen? Ska man kombinera butik och onlineförsäljning?

Lokal handel aktualiseras

Hållbarhet är en ständigt aktuell fråga där mycket skett under det dryga decennium som Christian forskat på området:
– Det har hänt jättemycket både vad gäller att introducera mer miljövänliga och rättvisemärkta produkter och om att arbeta bakåt i linjen. Förr fick man leta efter företags corporate social responsibility-profil eller hållbarhetsprofil, men nu har alla en policy kring detta.
Christian säger att frågan om att handla lokalt alltid har varit aktuell. Det har de senaste åren främst varit mat som konsumenterna varit intresserade av:
– Jag har forskat om rekoringar, en ny form av lokal marknad som organiseras främst genom Facebook. Tanken är att lokal mat är bättre, man litar mer på att lokal mat är bättre producerad, plus att man vill stödja de lokala producenterna snarare än de storskaliga.
Men i och med coronakrisen har frågan aktualiserats mer generellt, säger Christian:
– Många av dem man handlar hos till vardags har problem och får svårt att klara sig framöver, så nu försöker man handla mer av dem för att hjälpa de lokala butikerna att bli kvar. Så länge det inte är några problem tänker man inte på det, men så fort något rubbas blir det akut, och nu har krisen aktualiserat behovet av att ha en infrastruktur med detaljhandel omkring sig.

Pandemin blir en katalysator

Även om vi inte vet hur länge pandemin kommer att påverka oss tror Christian ändå att retailbranschen kommer att normaliseras igen:
– Forskning visar att det är svårt att bryta konsumtionsmönster. Just nu känns det annorlunda och förändrat, men när det går över kommer man gå tillbaka till hur man brukade handla. Men jag tror också att detta kommer fungera lite som en katalysator för förändringar som redan var på gång, som till exempel att pusha på onlinehandeln. Flera aktörer har jättestor efterfrågan och behöver nyanställa nu för att efterfrågan är så stor att de nästan inte kan hantera den. Det ger en skjuts åt det som redan var på gång.
– Är man intresserad av detaljhandel och digitaliseringsfrågor är det definitivt rätt läge att börja studera det nu.
Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg
Fakta

Service management på Lunds universitet

Utbildningarna inom Service management ges på Lunds universitet, Campus Helsingborg och ger både bredd och fokus. Du får bred kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring, men också fördjupad kunskap genom vald inriktning.

Utbildningen har fyra inriktningar att välja på:

• Service management, Health

• Service management, Retail

• Service management, Tourism and Hotel

• Logistics Service management

Sök senast 15 april för att börja studera i höst!

Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg

Det här är en annons från Lunds universitet, Service management och inte en artikel från HD:s redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen