Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsLunds universitet, Service management

Kunskap om hälsa på arbetsplatsen – en viktig konkurrensfaktor

Att en arbetsplats har en tydlig hälsopolicy har blivit allt viktigare, både för medarbetarna och kunderna de riktar sig till. På utbildningen Service management med inriktning Health vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, får studenterna de nödvändiga verktygen för den viktiga uppgiften att kunna leda och utveckla hälsoarbetet på jobbet.

Malin Espersson och Ulrika Westrup är forskare och undervisar på utbildningen Service management med inriktning Health vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.
Ulrika Westrup och Malin Espersson är forskare inom hälsa på Lunds universitet, och studerar bland annat områden som den moderna gig-ekonomin, ohälsa hos chefer och branscher där människor drivs av kreativitet snarare än ekonomisk säkerhet.
– Har man en hälsoinriktning på arbetsplatsen så tänker man på medarbetarnas hälsa, förklarar Malin. Medarbetare som är friska kostar mindre och de bidrar till en god stämning. Den som upplever att arbetsgivaren bryr sig om en trivs bättre, vilket antagligen leder till mindre personalomsättning. Det blir också lättare för arbetsgivaren att rekrytera och behålla personal.

En del av varumärket

Ulrika framhåller att det här är en viktig konkurrensfaktor.
– Man konkurrerar om att behålla personal, för utan människors arbete blir ingenting gjort. Ju mer motivation, kraft och energi man kan skapa på arbetsplatsen desto starkare blir organisationen.
Det är särskilt viktigt i tjänsteorganisationer, betonar de, där man möter människor utåt i det dagliga arbetet.
–Då avspeglar sig god arbetsmiljö och god hälsa i mötet med andra människor, säger Malin.
– Idag pratar man om att vi konkurrerar om hur folk mår på arbetsplatsen, det blir en del av varumärket. Om det sprids rykten om att ett företag har en dålig personalpolicy så tar man ofta som kund avstånd. Vi gillar inte organisationer som inte tar det här samhällsansvaret, säger Ulrika.
Bildtext: ”Idag pratar man om att vi konkurrerar om hur folk mår på arbetsplatsen, det blir en del av varumärket”, säger Ulrika Westrup.
”Idag pratar man om att vi konkurrerar om hur folk mår på arbetsplatsen, det blir en del av varumärket”, säger Ulrika Westrup.

Utbildning med hälsoperspektiv

Antingen behöver cheferna själva ha kunskapen om hur välmående ska främjas på arbetsplatsen, eller så måste man se till att kunskapen finns hos annan personal:
– Har du inte kunskapen för hur hälsa behöver organiseras så vet du inte vilka spakar du ska dra i, vad du ska göra mer av eller vad du ska undvika att göra, säger Ulrika. Det är en kunskap som alla som leder andra människor, både chefer och projektledare, behöver.
Det är där studenterna från Service management med Health-inriktning kommer in. Under det treåriga kandidatprogrammet får studenterna kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring.
– De här studenterna har en bred kompetens utifrån olika ämnesområden. De lär sig om hälsa från sociologiskt, psykologiskt, företagsekonomiskt och tjänstevetenskapligt perspektiv. De kommer att kunna leda och organisera verksamheten med hälsa i fokus, det är det de utbildas för, säger Malin.
Studenterna får en kompetens inom strategiska personal- och arbetslivsfrågor, kunskap om vad som är arbetslivsfrågor och hur man hanterar dem och arbetar strategiskt
– FN:s mål för 2030 är hälsa och välmående och anständiga arbetsvillkor och tillväxt. Det är vår skyldighet att ta vårt samhällsansvar, vi kan inte ha arbetsplatser där människor inte mår bra, det kostar för mycket för samhället, säger Ulrika.
Bildtext: ”Studenterna kommer att kunna leda och organisera verksamheten med hälsa i fokus, det är det de utbildas för”, säger Malin Espersson.
”Studenterna kommer att kunna leda och organisera verksamheten med hälsa i fokus, det är det de utbildas för”, säger Malin Espersson.

Visar sig i krissituation

Hon avslutar med en kommentar om dagens situation med coronapandemin:
– I den situation som nu råder, finns det mycket att lära av hur man har valt och tvingats hantera personalfrågor som vi inte har så mycket tidigare erfarenhet av i en extrem situation. Det handlar om att snabbt se till personalens hälsa och hantera bemanning och ta hand om personalens oro i de branscher där varsel och uppsägningar hotar. Det är väldigt viktigt att man lär sig något av detta, för det kan hända igen. Kunskapen om arbetsliv och hälsa behöver finnas i en organisation framöver. Studenterna blir skickliga på att se hälsa ur väldigt många perspektiv, på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå.
Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg
Fakta

Service management på Lunds universitet

Utbildningarna inom Service management ges på Lunds universitet, Campus Helsingborg och ger både bredd och fokus. Du får bred kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring, men också fördjupad kunskap genom vald inriktning.

Utbildningen har fyra inriktningar att välja på:

• Service management, Health

• Service management, Retail

• Service management, Tourism and Hotel

• Logistics Service management

Sök senast 15 april för att börja studera i höst!

Läs mer om utbildningarna inom Service management på Lunds universitet, Campus Helsingborg

Det här är en annons från Lunds universitet, Service management och inte en artikel från HD:s redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen