Hanna Höglund: De visste hur det kändes att vara ung.
Bakom de svårt coola klubbarna stod en äldre generation i ullvästarHan skrev symfonier som om de vore teater.
Kurt Weill – musik från avgrundens rand Hanna Höglund lyssnar på en demonisk dansk-svensk debut.
Damkapellet – som en enda lång häxritHanna Höglund om Michele Deianas pandemiprojekt.
Minimalism för Philip Glass-älskarenHanna Höglund: Det går inte att avfärda dem längre.
Spännande satsning av Catalyst QuartetHanna Höglund dyker in i en skärande ljudvärld.
En släng tinnitus? Rebecca Saunders musik är värd besväretNär gruppen Jupiter är som bäst gillar Hanna Höglund allt.
De sätter Händels alla rumpvrickarlöpningarVad finns att ta med sig från 2022? Här är våra favoriter.
När kritikern själv får välja – här är årets musikHanna Höglund har hört albumet ”African American voices”.
Symfonier från Harlem gör historien lite mer helHanna Höglund hör en spirituell tonsättare i full aktion.
Få matchar Caroline Shaws upptäckarglädjeHanna Höglund lyssnar på ett porträtt av Sophie Gall.
Som de vibrerande dekolletagen i ”Bridgerton”Hanna Höglund hör en otrolig insats på ny orkesterskiva.
Kuusisto lirar Adès likt en sorglös spelmanHanna Höglund hörde årets Sonning-pristagare i Köpenhamn.
Aimard spelar flygeln med öm uppmärksamhetHanna Höglund upplever ett klangligt stålbad med pianomusik.
Hela havet stormar med MessiaenHanna Höglund hör Vokalensemblen Sundbyberg, en kör i tiden.
Musik för en modern, vittomfamnande kyrkaHanna Höglund hör ”Four elements” och annat nykomponerat.
Andrea Tarrodis musik är som en sjö med extremt siktdjupHanna Höglund hör Hélène Clément spela med Brittens altfiol.
Pizzicatiskt powerplay! Aldeburgh är festivalen helt utan mossiga attityder.
Så mycket konstmusikalisk action att man blir lyckligt mattHanna Höglund hör ”ett slags tonsatt Babylon Berlin”.
Itamar Zorman putsar upp dolda pärlorHanna Höglund hör Erik Westbergs kör närma sig det samiska.
Körverket ”Sápmi” är politik med jojk och sång av yppersta klassMusikerna placerar Antheil bredvid Cage och Beethoven.
Hanna Höglund: Så modigt knasigt att man blir helt lyckligMichael Bojesen verkade länge ha evigt liv på den posten.
Varför avskedas Malmö operas chef just nu?Hanna Höglund hör Agathe Backer Grøndahls klassiska folkton.
Sara Aimée Smiseth ger pionjären svängrumHanna Höglund tjusas av högklassig camp.
Knäppt, rörande och ibland alldeles underbartEn fröjd att höra, skriver Hanna Höglund.
Bacewicz hade bråttom genom livet, och Jablonski fångar detHanna Höglund imponeras av The Hermes Experiment.
Gruppen som tar kammarmusiken till popens gränsDet låter som att Lunds kammarsolister haft roligt, skriver Hanna Höglund.
Asplund sätter ljuset på Brittens queer-tendenserHanna Höglund hör minimalism med ny samklang.
Gothenburg Combo tar den preparerade gitarren till VästafrikaHanna Höglund ser ”Ortrud Mann” på Malmö live.
Sorgligt lätt att känna igen sig i pjäsen om Sveriges första kvinnliga dirigentHanna Höglund har sett Malmö Operas föreställning.
”En midsommarnattsdröm” är emellanåt ren magiHanna Höglund tycker inte att Lutheroperan gör sig på skiva.
Bo Holtens opera behöver iscensättningen Hanna Höglund hyllar Kaleidoscope Chamber Collective.
Kammarmusik, jämlikhet och broderskap Hanna Höglund läser Camilla Hambros biografi över tonsättaren Laura Netzel.
Hon dissade det trångbröstade manliga musiklivetHanna Höglund tjusas av hennes barnsliga besvärjelser.
Tansy Davies musik flyttar massiva bergHanna Höglund är förtjust i soundtracket, även när det är lite fånigt.
Mandalorian får extra färg av Ludwig Göranssons musikIstället för julkonserter: förening framför skärmen.
Musiken fyller varje liten lucka i adventskalendernIbland men bara ibland faller Hanna Höglund för Anders Teglunds pianomusik.
Skärgårdsdoktorn möter ”Ballade pour Adeline”Hanna Höglund hör känslostarka rolltolkningar i Brittens opera.
Omöjligt att värja sig inför Peter Grimes utsatthetHanna Höglund rycks med i klassisk sturm und drang.
Mozartisterna spelar vällustigt och med superschvungHanna Höglund hör Elin Rombo tolka Västerås Sinfoniettas dröm.
Berättelsen om Jenny Lind lyfts till metanivåHanna Höglund ger Bram van Sambeeks album högsta betyg.
Sturm-und-drang och rock and roll när Mozart sätts på bänkenHanna Höglund har ljudet av en smetig räcka felprioriteringar och maxat vibrato.
Camille Thomas kraschar in i hoppets hamnRolf Martinsons Lukaspassion är oförblommerat melodiös, skriver Hanna Höglund.
En passion för folket i påsktidHans nedslag med vänsterhanden är mjuka som dun, skriver Hanna Höglund.
Víkingur Ólafsson ruckar på fasta begrepp om tid och stilChineke! Orchestra vidgar ramarna. Hanna Höglund är entusiastisk.
Vem är konstmusiken till för? Clara Schumann-effekten livade upp konstmusiken. Men sen då?
Decenniet då konserthusen upptäckte kvinnornaHanna Höglund hör den definitiva inspelningen av Faurés dödsmässa.
Ett rekviem utan ångestModernt sinnade tonsättare tar fram det bästa ur trumpetaren, menar Hanna Höglund.
Hardenberger briljerar i konserter med film noir-känslaNye chefsdirigenten har utlovat ett MSO vi aldrig förut hört, men...
Högblank Beethoven och smör-Beethoven – men var är bananas-Beethoven?