Skagerrakbanan och Oslo-Sthlm 2.55 har starkare förankring i kommunerna.
Ny stambana i Skåne kan slås ut av halvnorska järnvägsprojektDet saknas acceptans för att tågen ska gå genom kommuner där de inte ska stanna.
Skånska kommuner sågar den nya höghastighetsbananKostnaden för liggande förslag på höghastighetsbanor bedöms nu vara 295 miljarder kronor. För att…
Prislapp för höghastighetståg sticker iväg"Med rimligare kostnader blir debatten mer realistisk", säger vd Gunnar Hagman.
Skanska vill vända motståndet mot höghastighetståg"Vi har värderat kostnaden grundligt", säger Skanskas expert.
Landbroar gör höghastighetsbanor flera miljarder billigare”Det blir som en Berlinmur hela vägen till Stockholm”
Byn samlar sig i protest mot höghastighetstågetMedborgarna får nu lämna synpunkter på sex alternativ för rälsen.
Så ska snabbtåget gå mellan Lund och HässleholmDen höghastighetstågsatsning som diskuteras är inne på fel spår, menar experter som Sveriges Radio…
Experter: Snabbtågssatsning på fel spårPartisamtalen om snabbtåg är på spåret igen. Men utan M och KD. Och kostnaderna bekymrar…
L oroas av kostnader för nya snabbtågMats Persson (L): ”Infrastruktur blir i regel dyrare än vad man tänkt sig.”
Även Liberalerna tvekar att delta i fortsatta tågmötenRegeringen har några idéer med sig till de återupptagna samtalen om hur stambanor för snabbtåg ska…
Regeringen har idéer om notan för snabbtågRiksrevisionens kritik skapar osäkerhet kring utbyggnaden av nya stambanor.
En paus för höghastighetståg kan slå hårt mot SkåneRegeringen bör stoppa alla beslut i frågan om en eventuell höghastighetsjärnväg. Enligt…
Stort bakslag för svenska höghastighetstågHandelskammaren tror inte på beräkningarna.
Dömer ut Trafikverkets kalkyl för snabbtågFördelarna med nya höghastighetsbanor för tåg är inte värda kostnaderna. Lägg i stället pengarna på…
”För lite nytta med höghastighetsbanor”Tomas Eneroth (S): ”Sverige blir ett järnvägsbyggarland under de kommande 20–30 åren.”
Ministern vill skjuta till miljarder så att snabbtågen kan gå tio år tidigareNya samtal på gång om hur de nya snabbtågen ska finansieras.
C och MP vill skynda på höghastighetstågen i Skåne”Jag är otålig”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Regeringen: Bråttom med höghastighetstågDen sex mil långa järnvägen grävs bitvis ner för att minska bullret.
Skånes nya höghastighetsbana byggs helt i betongAvtal om höghastighetståg rivs upp.
Nya stationer kan hamna utanför stadskärnornaSå vill brobyggaren Sven Landelius bygga höghastighetsbana till Stockholm redan 2030.
Öresundsbron kan bli modell för att skynda på svenska snabbtågTågen kan ge Miljöpartiet en skjuts i valrörelsen
Olle Lönnaeus: Höghastighetstågen har kört av spåret – igen Regeringens och oppositionens samtal om att bygga nya banor för snabbtåg ser ut att ta paus till…
Höghastighetståg på is till efter valetTorkild Strandberg och Christer Sörliden, Liberalerna
”Vi har fått nog. Situationen i kollektivtrafiken är en bromskloss för Landskrona och Helsingborg.”Tre företrädare för Liberalerna.
”Nu behöver Skåne en tågtrafik som fungerar för pendlare.”En kostnad på sex miljarder kronor för att ta hand om stora mängder jord.
Trafikverket vill inte köra jord till tippenFörslaget om höghastighetståg möter skarp kritik. – Både fakta och saklighet har tappats bort,…
Snabbtågsplaner möter kritikRegeringen söker en bred överenskommelse om nya stambanor för snabbtåg. Projektet bedöms kosta 205…
Alliansen redo diskutera snabbtågSka ge säkrare pendling i Skåne – och rädda Miljöpartiet kvar i riksdagen.
Fridolin: ”Århundradets klimatinvestering”MP vill föra över pengar till satsning på höghastighetsjärnväg.
Regeringssamtal om att skrota utbyggnaden av E22Det skriver Jakob Heidbrink, jurist och järnvägsforskare.
”Höghastighetsjärnväg är inte lösningen på något, endast ytterligare ett problem.”Statsminister Stefan Löfven (S) avfärdar krav på att låna till en satsning på höghastighetståg.
Löfven om tågsatsning: Lån ska också betalasM måste ansluta sig för att Stefan Löfven ska våga hoppa på tåget.
Erik Magnusson: Fem frågetecken kvar kring höghastighetstågenCatharina Elmsäter-Svärd, Sveriges Byggindustrier, och Pia Lagerlöf, Swedtrain.
”Sverige har inte råd att säga nej till att fler tåg får plats på spåren och hundratusentals nya bostäder.”Trafikverket ändrar sig – 320 km/h blir billigare än 250 km/h.
Ny rapport: Snabbtåg i högre farter betalar sig på sikt Sverigeförhandlingen ger C och MP nytt bränsle i diskussionen om snabbare snabbtåg.
Erik Magnusson: Moderaterna och Socialdemokraterna pressas om höghastighetstågenSverigeförhandlingen föreslår höghastighetståg för 320 kilometer i timmen.
Höghastighetståg mellan Sveriges tre största städerInfrastrukturministern vill bygga höghastighetståg i den takt svensk ekonomi tillåter.
Regeringen vill inte låna för att skynda på snabbtågenHur fort ska tågen gå, egentligen?
Erik Magnusson: Trafikverkets tågplaner ställer Stefan Löfven inför ett vägvalDet som föreslås i den nya transportplanen är inte bra nog.
Ledare: Tröghastighetståg tar inte Sverige till framtiden.En stor del av vitsen försvinner. Det anser en tågexpert och påpekar att tidsvinsten med det…
"Snarare stambana än höghastighetsbana"Trafikverkets förslag är medelmåttigt och märkligt, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP). Men…
C: Trafikverkets förslag en "halvmesyr"Dubbelspår Hässleholm-Kristianstad. En utbyggd bangård i Eslöv. En första satsning på en HH-tunnel.
Flera föreslagna skånska satsningar saknas i trafikplanenNy nationell plan tvingar regeringen till annan finansiering för snabbare snabbtåg.
Trafikverket har bara råd med långsamma höghastighetståg