Glädjebeskedet: Trafikverksskolan får utbilda i tre år till.
Rekordmånga vill bli lokförare”Jag tycker om att vara i rörelse.”
Lokförare var rätt yrkesspår för sångerskan Jenny SilverSkånepolitiker skickar kritiskt brev till regeringen.
Blocköverskridande skånskt krav om framtidens järnväg Har skapat en oro i berörda kommuner.
Nej till höghastighetståg väcker oro "Riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar".
M, KD, SD och L: Nej till höghastighetstågDe borgerliga partierna vill sänka farten på nya snabbtåg.
Maktskiftet förvandlar höghastighetsbanor till ”nya stambanor”"Vi måste göra ett omtag och förhandla om helheten".
Det skånska stödet för HH-tunnel på väg att urholkasInte rimligt att motivera banorna med klimatskäl, skriver fem forskare vid KTH.
Forskare: Ingen klimatvinst med höghastighetstågÖkade byggkostnader kan stoppa utbyggnaden av skånska dubbelspår.
Regeringen satsar mer i kronor än i kilometer på ny järnvägSatsningen på höghastighetståg saknar finansiering, vilket riskerar att pengar till vård och äldre…
Tågkritik: Kommer slå ut andra satsningarRegeringen vill lägga 799 miljarder kronor på främst väg och järnväg åren 2022–2033. Det öppnar för…
Regeringen: Nya stambanor ska byggasSkagerrakbanan och Oslo-Sthlm 2.55 har starkare förankring i kommunerna.
Ny stambana i Skåne kan slås ut av halvnorska järnvägsprojektDet saknas acceptans för att tågen ska gå genom kommuner där de inte ska stanna.
Skånska kommuner sågar den nya höghastighetsbananKostnaden för liggande förslag på höghastighetsbanor bedöms nu vara 295 miljarder kronor. För att…
Prislapp för höghastighetståg sticker iväg"Med rimligare kostnader blir debatten mer realistisk", säger vd Gunnar Hagman.
Skanska vill vända motståndet mot höghastighetståg"Vi har värderat kostnaden grundligt", säger Skanskas expert.
Landbroar gör höghastighetsbanor flera miljarder billigare”Det blir som en Berlinmur hela vägen till Stockholm”
Byn samlar sig i protest mot höghastighetstågetMedborgarna får nu lämna synpunkter på sex alternativ för rälsen.
Så ska snabbtåget gå mellan Lund och HässleholmDen höghastighetstågsatsning som diskuteras är inne på fel spår, menar experter som Sveriges Radio…
Experter: Snabbtågssatsning på fel spårPartisamtalen om snabbtåg är på spåret igen. Men utan M och KD. Och kostnaderna bekymrar…
L oroas av kostnader för nya snabbtågMats Persson (L): ”Infrastruktur blir i regel dyrare än vad man tänkt sig.”
Även Liberalerna tvekar att delta i fortsatta tågmötenRegeringen har några idéer med sig till de återupptagna samtalen om hur stambanor för snabbtåg ska…
Regeringen har idéer om notan för snabbtågRiksrevisionens kritik skapar osäkerhet kring utbyggnaden av nya stambanor.
En paus för höghastighetståg kan slå hårt mot SkåneRegeringen bör stoppa alla beslut i frågan om en eventuell höghastighetsjärnväg. Enligt…
Stort bakslag för svenska höghastighetstågHandelskammaren tror inte på beräkningarna.
Dömer ut Trafikverkets kalkyl för snabbtågFördelarna med nya höghastighetsbanor för tåg är inte värda kostnaderna. Lägg i stället pengarna på…
”För lite nytta med höghastighetsbanor”Tomas Eneroth (S): ”Sverige blir ett järnvägsbyggarland under de kommande 20–30 åren.”
Ministern vill skjuta till miljarder så att snabbtågen kan gå tio år tidigareNya samtal på gång om hur de nya snabbtågen ska finansieras.
C och MP vill skynda på höghastighetstågen i Skåne”Jag är otålig”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Regeringen: Bråttom med höghastighetstågDen sex mil långa järnvägen grävs bitvis ner för att minska bullret.
Skånes nya höghastighetsbana byggs helt i betongAvtal om höghastighetståg rivs upp.
Nya stationer kan hamna utanför stadskärnornaSå vill brobyggaren Sven Landelius bygga höghastighetsbana till Stockholm redan 2030.
Öresundsbron kan bli modell för att skynda på svenska snabbtågTågen kan ge Miljöpartiet en skjuts i valrörelsen
Olle Lönnaeus: Höghastighetstågen har kört av spåret – igen Regeringens och oppositionens samtal om att bygga nya banor för snabbtåg ser ut att ta paus till…
Höghastighetståg på is till efter valetTorkild Strandberg och Christer Sörliden, Liberalerna
”Vi har fått nog. Situationen i kollektivtrafiken är en bromskloss för Landskrona och Helsingborg.”Tre företrädare för Liberalerna.
”Nu behöver Skåne en tågtrafik som fungerar för pendlare.”En kostnad på sex miljarder kronor för att ta hand om stora mängder jord.
Trafikverket vill inte köra jord till tippenFörslaget om höghastighetståg möter skarp kritik. – Både fakta och saklighet har tappats bort,…
Snabbtågsplaner möter kritikRegeringen söker en bred överenskommelse om nya stambanor för snabbtåg. Projektet bedöms kosta 205…
Alliansen redo diskutera snabbtågSka ge säkrare pendling i Skåne – och rädda Miljöpartiet kvar i riksdagen.
Fridolin: ”Århundradets klimatinvestering”MP vill föra över pengar till satsning på höghastighetsjärnväg.
Regeringssamtal om att skrota utbyggnaden av E22Det skriver Jakob Heidbrink, jurist och järnvägsforskare.
”Höghastighetsjärnväg är inte lösningen på något, endast ytterligare ett problem.”Statsminister Stefan Löfven (S) avfärdar krav på att låna till en satsning på höghastighetståg.
Löfven om tågsatsning: Lån ska också betalasM måste ansluta sig för att Stefan Löfven ska våga hoppa på tåget.
Erik Magnusson: Fem frågetecken kvar kring höghastighetstågenCatharina Elmsäter-Svärd, Sveriges Byggindustrier, och Pia Lagerlöf, Swedtrain.
”Sverige har inte råd att säga nej till att fler tåg får plats på spåren och hundratusentals nya bostäder.”Trafikverket ändrar sig – 320 km/h blir billigare än 250 km/h.
Ny rapport: Snabbtåg i högre farter betalar sig på sikt Debattinlägg av Mats Lithner (L).
"Höghastighetsjärnvägen behövs för en bättre punktlighet."